lauantai 2. syyskuuta 2017

Pienemmät ja tehokkaammat neliöt Valkeakoskella

lauantai 2. syyskuuta 2017


Mikkelin asuntomessujen jälkeen oli vaihtelua käydä tutustumassa Valkeakosken pientalonäyttelyyn: pienempiin ja tehokkaampiin taloihin, jotka sopivat useamman suomalaisen kukkarolle. Pienen talon rakentajana olin kiinnostunut tilaratkaisuista. Juuso Horellin Semiperinteisen talon tilaratkaisut herätti minun, niin kuin monen muunkin, mielenkiinnon. Juuso oli ajatellut pienen talon tilat toisin. Minun talossani toimivuuden ratkaisuna oli tehdä yhteistä isoa tilaa. Juuso taas oli ajatellut myös pieniä soppia, joihin voi vetäytyä olemaan yksin. Semiperinteinen talo sai hymyn huulille myös nimensä takia.

Juuso Horellin Semiperinteinen talo

Samassa talossa ilahdutti sisätilojen lisäksi sisääntulossa oleva seinämaalaus. Miksipä taidetta ei toisi enemmän ulos, rakennusten ja pientalojen kylkiin?



Takapihan perinteinen nurmikko oli korvattu hiekalla. Siinä on lapsilla tilaa tehdä hiekkakakkuja!




Hauska oli myös Sievitalon poikamiesboxi, jossa keittiössä ruokapöydän tilalla oli biljardipöytä. Kiertäessäni taloa, kuulin vanhemman pariskunnan päivittelevän ratkaisua: "Missä ruokapöytä? Missä ne syövät? Eihän täällä voi syödä missään.". Paikalla ollut sisustussuunnittelija kertoi minulle, että ruokapöytä jätettiin pois, koska tilaa piti saada biljardipöydälle ja syöminen tapahtuu useimmiten sohvalla tv:n ääressä. Minä olen vannoutunut ruokapöydän ja ruuan ystävä, joten tämä keskusteli ravisteli myös omia luutuneita näkemyksiä. Ei edes ruokapöydän 
tarvitse olla joka kodin kaluste.



Kokonaisuudessa ilahduttikin, että taloja ja sisustusta oli mietitty myös asujan kannalta. On lupa tehdä omannäköistä.


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti